Friday 22 May 2009

Menghitung Hari



Pejam celik,pejam celik sudah hampir ke akhir bulan Mei.Ini bermakna,tidak lama lagi akan memasuki bulan Jun.Peperiksaan bagi sesi semester kedua peringkat Universiti Al-Azhar pun telah bermula dengan jayanya. Dalam menempuhi imtihan ini,pelbagai cabaran dan perasaan yang melanda.Tidak kurangnya semangat untuk pulang ke tanah air.Begitu juga dengan saya. Perasaan ini menyelubungi diri tatkala menghadapi imtihan. Apa- apa pun,ianya harus ditempuh dengan cemerlang.Agar natijahnya nanti,akan membuatkan kita gembira.Dalam menghitung hari keberangkatan pulang,ada beberapa perkara yang bermain di benak fikiran ini.Perasaan bercampur baur.Adakalanya gembira,sedih,dan bimbang pun ada.Gembira memandangkan sudah hampir dua tahun tidak bertemu sua dengan ahli keluarga tercinta.Sedih pula kerana akan meninggalkan bumi ardhul kinanah ini.Banyak pengalaman yang saya perolehi di sini.Pelbagai kenangan bersama sahabat-sahabat seangkatan.Kenangan manis,pahit,suka dan duka pun ada.Itulah lumrah kehidupan seorang insan di muka bumi ini.Selain itu,kerisauan apabila pulang nanti pun berlegar-legar di ruang fikiran saya.Apa tidaknya,adakah saya sudah cukup bersedia untuk berhadapan dengan masyarakat?Perasaan ini cukup membuatkan saya takut dan risau untuk pulang bercuti nanti.Tetapi,ianya bukanlah penghalang bagi saya untuk menunaikan hasrat keluarga yang mahukan saya pulang pada tahun ini.Oleh itu,saya perlu bersedia dengan apa jua kemungkinan.Juga perlu berani untuk berhadapan dengan komuniti masyarakat di Malaysia nanti.

No comments:

Post a Comment